środa, 17 lipca 2013

domowa kiełbasa - wędzona kiełbasa




Do swojej kiełbasy dałam:

5 kg łopatki
1,5 kg przerośniętego boczku
1,5 kg wołowiny
przyprawy to:
sól, pieprz, czerwona słodka papryka, czosnek - u mnie były to prawie 2 główki i opakowanie majeranku.
dodatkowo:
jelita cienkie

sposób wykonania:

Łopatkę zmieliłam na sitku o grubych oczkach, boczek i wołowinkę na małych. Czosnek obrałam przepuściłam przez praskę, dodałam do mięsa, wszystko razem wymieszałam z przyprawami dość długo, aż masa zrobiła się kleista. (do masy mięsnej dodałam też 0,5 litra zimnej przegotowanej wody). Masę mięsną zawsze zostawiam na noc w lodówce, po to by mięsko dobrze przeszło przyprawami. Następnego dnia doprawiam je ponownie a następnie nabijam w jelita.
Jelita muszą być dosc mocno ponapychane masą mięsną w przeciwnym razie wyjdą nam cieniutkie kiełbaski.


Formujemy kiełbaski o długości 30 - 40 cm, przewiązujemy sznurkiem.
Suszymy - u mnie wisi przewieszona na kiju przez całą noc.


Wędzimy w temperaturze 60 - 80 stopni ,aż skórka stanie się ciemna. ( około 5 godzin )
Wyjmujemy z wędzarni i studzimy.


18 komentarzy:

  1. najlepsza kiełbaska na świecie to domowa:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi sie Pani przepis na kielbaske wyglada bardzo apetycznie i napewno bardzo dobrze smakuje Mam chec skorzystac z Pani przepisu ale mam jeden problem niwiem ile wagowo trzeba dac soli i pieprzu Jezeli bylo by to mozliwe to bardzo bym prosil o dokladna wage pozdrawiam zycze milego wieczorku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1.6 dag na kilogram mięsa peklosoli,a pieprz to 2 dag na 10 kg mięsa,najlepszy samemu sobie utłuc,i to pisze gościnnie pozdrawiam

      Usuń
  3. Przepis jest troszkę nie dokładny. Wędząc kiełbasę w takiej temperaturze i czasie otrzymamy pieczoną z wytopionym tłuszczem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie podała pani ilościowego przepisu, a w szczególności soli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podałam ilościowo mięso, fakt nie podałam jaką ilość dałam soli, bo nie mierzyłam, doprawiłam do smaku, nie jestem w stanie na chwile obecną tego określić, tym bardziej, że kiełbaskę robiłam latem

      Usuń
  5. Ho to Ja robię podobnie ,,na zachodzie " w domkach .
    Nie daje papryki a dodaję wywar z kości i 20 ząbków czosnku drobniutko posiekanego. No tak po męsku. Z mięsa peklowanego. i 1 kg ligawy a co na bogato niech będzie na ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA . Pasterka u Rozalii na 10

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy następnej okazji dodam wywar z kości, jestem ciekawa jak wtedy mi wyjdzie. Czosnku w kiełbasie lubię dużo, ale muszę podporządkować się do innych więc wersja light. Pasterka w Ducha już od dobrych paru lat. Domki "na zachodzie" zachodzę czasami do sklepiku mieszczącym się w jednym z tych domków po przyprawy i jelita do kiełbasy, sklepik fajny także polecam - mieszkając tam na pewno go znasz. Życzę pogody podczas wędzenia ,Wesołych Świąt i bogatego Gwiazdora.

      Usuń
    2. za duzo czosnku...Na 10 kg mięsa użytego do wyrobu kiełbasy nie wolno przekroczyć 25 g świeżego czosnku (czyli średnio pół dużej główki). Nadmierna jego ilość spowoduje, że będzie fermentować do siarkowodoru i nada wędzonej kiełbasie nieswoisty, metaliczny posmak.

      Usuń
  6. Na 10 kg mięsa 18 dkg soli,po uwędzeniu sparzyć w osolonej wodzie z wszystkimi przyprawami o temp.ok 75 stopni przez 25 min,wtedy będzie soczysta.Życzę smacznego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypróbuję , chociaż jestem fanem wysuszonych kiełbas :)

      Usuń
  7. Kiełbasa jest już upieczona w wędzarniku - więc po co parzyć...

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam
    Mam zamiar zabrać się za zrobienie kiełbasy.Zastanawiam się czy maszynka do mielenia mięsa Zelmer poradzi sobie z napełnieniem kiszek, czym Ty napełniasz?

    OdpowiedzUsuń
  9. jesli chodzi o nabijanie jelita to zelemer napychajac ponownie mieli.Najlepiej jest przez specjalna nadziewarke do kielbasy.

    OdpowiedzUsuń
  10. jesli chodzi o nabijanie jelita to zelemer napychajac ponownie mieli.Najlepiej jest przez specjalna nadziewarke do kielbasy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tak, nadziewarka do kielbas jest rewelacyjna,mozna kupic w sklepie internetowym.Kielbase trzeba parzyc,tak robili moi rodzice i wiele innych osob.Ja wedze okolo 3-4 godzin w tem. 60-80 stopni do momentu az bedzie ladny kolor brazowy nie zweglony smacznego

    OdpowiedzUsuń
  12. 51 yr old Programmer III Adella Burnett, hailing from Cowansville enjoys watching movies like Investigating Sex (a.k.a. Intimate Affairs) and Magic. Took a trip to Yin Xu and drives a Ferrari 400 Superamerica. to

    OdpowiedzUsuń