środa, 17 lipca 2013

domowa kiełbasa - wędzona kiełbasa




Do swojej kiełbasy dałam:

5 kg łopatki
1,5 kg przerośniętego boczku
1,5 kg wołowiny
przyprawy to:
sól, pieprz, czerwona słodka papryka, czosnek - u mnie były to prawie 2 główki i opakowanie majeranku.
dodatkowo:
jelita cienkie

sposób wykonania:

Łopatkę zmieliłam na sitku o grubych oczkach, boczek i wołowinkę na małych. Czosnek obrałam przepuściłam przez praskę, dodałam do mięsa, wszystko razem wymieszałam z przyprawami dość długo, aż masa zrobiła się kleista. (do masy mięsnej dodałam też 0,5 litra zimnej przegotowanej wody). Masę mięsną zawsze zostawiam na noc w lodówce, po to by mięsko dobrze przeszło przyprawami. Następnego dnia doprawiam je ponownie a następnie nabijam w jelita.
Jelita muszą być dosc mocno ponapychane masą mięsną w przeciwnym razie wyjdą nam cieniutkie kiełbaski.


Formujemy kiełbaski o długości 30 - 40 cm, przewiązujemy sznurkiem.
Suszymy - u mnie wisi przewieszona na kiju przez całą noc.


Wędzimy w temperaturze 60 - 80 stopni ,aż skórka stanie się ciemna. ( około 5 godzin )
Wyjmujemy z wędzarni i studzimy.


16 komentarzy:

  1. najlepsza kiełbaska na świecie to domowa:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi sie Pani przepis na kielbaske wyglada bardzo apetycznie i napewno bardzo dobrze smakuje Mam chec skorzystac z Pani przepisu ale mam jeden problem niwiem ile wagowo trzeba dac soli i pieprzu Jezeli bylo by to mozliwe to bardzo bym prosil o dokladna wage pozdrawiam zycze milego wieczorku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1.6 dag na kilogram mięsa peklosoli,a pieprz to 2 dag na 10 kg mięsa,najlepszy samemu sobie utłuc,i to pisze gościnnie pozdrawiam

      Usuń
  3. Przepis jest troszkę nie dokładny. Wędząc kiełbasę w takiej temperaturze i czasie otrzymamy pieczoną z wytopionym tłuszczem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie podała pani ilościowego przepisu, a w szczególności soli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podałam ilościowo mięso, fakt nie podałam jaką ilość dałam soli, bo nie mierzyłam, doprawiłam do smaku, nie jestem w stanie na chwile obecną tego określić, tym bardziej, że kiełbaskę robiłam latem

      Usuń
  5. Ho to Ja robię podobnie ,,na zachodzie " w domkach .
    Nie daje papryki a dodaję wywar z kości i 20 ząbków czosnku drobniutko posiekanego. No tak po męsku. Z mięsa peklowanego. i 1 kg ligawy a co na bogato niech będzie na ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA . Pasterka u Rozalii na 10

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy następnej okazji dodam wywar z kości, jestem ciekawa jak wtedy mi wyjdzie. Czosnku w kiełbasie lubię dużo, ale muszę podporządkować się do innych więc wersja light. Pasterka w Ducha już od dobrych paru lat. Domki "na zachodzie" zachodzę czasami do sklepiku mieszczącym się w jednym z tych domków po przyprawy i jelita do kiełbasy, sklepik fajny także polecam - mieszkając tam na pewno go znasz. Życzę pogody podczas wędzenia ,Wesołych Świąt i bogatego Gwiazdora.

      Usuń
    2. za duzo czosnku...Na 10 kg mięsa użytego do wyrobu kiełbasy nie wolno przekroczyć 25 g świeżego czosnku (czyli średnio pół dużej główki). Nadmierna jego ilość spowoduje, że będzie fermentować do siarkowodoru i nada wędzonej kiełbasie nieswoisty, metaliczny posmak.

      Usuń
  6. Na 10 kg mięsa 18 dkg soli,po uwędzeniu sparzyć w osolonej wodzie z wszystkimi przyprawami o temp.ok 75 stopni przez 25 min,wtedy będzie soczysta.Życzę smacznego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypróbuję , chociaż jestem fanem wysuszonych kiełbas :)

      Usuń
  7. Kiełbasa jest już upieczona w wędzarniku - więc po co parzyć...

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam
    Mam zamiar zabrać się za zrobienie kiełbasy.Zastanawiam się czy maszynka do mielenia mięsa Zelmer poradzi sobie z napełnieniem kiszek, czym Ty napełniasz?

    OdpowiedzUsuń
  9. jesli chodzi o nabijanie jelita to zelemer napychajac ponownie mieli.Najlepiej jest przez specjalna nadziewarke do kielbasy.

    OdpowiedzUsuń
  10. jesli chodzi o nabijanie jelita to zelemer napychajac ponownie mieli.Najlepiej jest przez specjalna nadziewarke do kielbasy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tak, nadziewarka do kielbas jest rewelacyjna,mozna kupic w sklepie internetowym.Kielbase trzeba parzyc,tak robili moi rodzice i wiele innych osob.Ja wedze okolo 3-4 godzin w tem. 60-80 stopni do momentu az bedzie ladny kolor brazowy nie zweglony smacznego

    OdpowiedzUsuń